Ultrafiolet jest to niewielką część promieniowania elektromagnetycznego o odpowiedniej długości fali. Dzięki zastosowaniu ultrafioletu możliwe jest utwardzanie między innymi farb i lakierów. Z zakresu UV można wyodrębnić różne przedziały, które dopasowuje się do odpowiednich zastosowań. Przede wszystkim możemy spotkać się z UV o wartości między 200-280 nm, które powoduje bezpośrednie utrwalenie farby UV i jest stosowane do utwardzenia powierzchniowego. Inny zakres, czyli 200-315 nm powoduje głębsze wniknięcie farby, a tym samym lepsze utwardzenie. 315-380 nm to zakres promieniowania, który pozwala wnikać najgłębiej, powodując utworzenie grubej warstwy lakieru.
Wykorzystanie UV w drukarni
Wiele drukarni wykorzystuje właściwości związane z promieniowaniem ultrafioletowym. Dostosowują oni swoje linie produkcyjne do tego, żeby za sprawą promieniowania utwardzać farbę drukarską. Powstający produkt jest odporny na działanie czynników atmosferycznych, a także ma bardzo dobrą jakość. Drukarka uv podobnie jak drukarka sublimacyjna jest alternatywą wobec sprzętu spotykanego na ogół w domach, czy biurach.
Drukarka ultrafioletowa- właściwości
Drukarka uv wykorzystuje specjalne tusze do druku UV, które są specyficznym rodzajem ciekłych polimerów. Promieniowanie wytwarzane przez drukarkę powoduje proces polimeryzacji tuszu, a tym samym ulega on utwardzeniu. Ważną zaleta drukarek ultrafioletowych jest możliwość drukowania na wielu materiałach, między innymi na płytach PCV, a także na pleksi, szkle, czy kartonach. Używa się do tego drukarek z płaskim stołem lub urządzeń hybrydowych posiadających taśmę, które przesuwa materiał pod głowicą drukującą.
Zalety druku ultrafioletowego
Druk ultrafioletowy przede wszystkim jest bezpieczny, ponieważ w trakcie nadruku nie powstają żadne szkodliwe zapachy. Dlatego też można drukarki stosować we wnętrzach użytkowych, w biurach, mieszkaniach, a także w hotelach, czy restauracjach. Druk jest odporny na warunki atmosferyczne, dzięki czemu tworzy się tą metodą zarówno szyldy, jak i tablice informacyjne, oraz reklamy na budynkach. Technika wydruku UV sprawdza się w wielkim formacie, ale też na małych urządzeniach. Wygodnie można nadrukować nawet przedmioty o nieregularnym kształcie. Istotne jest także bardzo precyzyjne odwzorowanie kolorów grafiki, jak również możliwość wydruku wypukłego, przede wszystkim wykorzystywana do tworzenia pisma osób niewidomych.
Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.
Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.
Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.
Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.
To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.
Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.
W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.
Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?
Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.
Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.
Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.
Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.